🌍
Coğrafyanın temelini oluşturan bu konudan her yıl soru gelme potansiyeli yüksektir. Coğrafyanın bölümleri ve temel ilkeleri bilinmelidir.
📈
Nüfus piramitleri, göçler ve yerleşme dokuları TYT Coğrafya'nın vazgeçilmezidir. Özellikle grafik ve piramit yorumlama becerisi ölçülür.
🌪️
Doğal Afetler ve Bölge Kavramı, son yıllarda en çok soru çıkan konulardır. Harita üzerinde yer bilmek ve neden-sonuç ilişkisi kurmak kritiktir.
🗺️
TYT Coğrafya, sadece bilgiyi değil, bilgiyi harita üzerinde yorumlama becerisini ölçer. Paralel, meridyen ve iklim kuşakları temeldir.
Sosyal Bilimler testinde 12 Coğrafya sorusu vardı. Türkiye Coğrafyası ve Beşeri Coğrafya konuları daha ağırlıklıydı ve daha fazla detay bilgi isteniyordu.
Soru sayısı 5'e indirildi. Sorular daha çok 9. ve 10. sınıf müfredatına odaklandı. Ezber bilgiden çok, harita ve grafik yorumlama becerisi ön plana çıktı.
Nüfus, Afetler, Bölgeler ve İklim Bilgisi konuları istikrarlı bir şekilde sorulmaya başlandı. Sorular genellikle bir harita veya görselle desteklenir hale geldi.
Bu konulardan her yıl genellikle 1-2 soru gelmektedir.
🗺️
🗺️
🗺️
🗺️
Her yıl en az 1-2 soru gelen en önemli konu grubudur.
🗺️
🗺️
🗺️
Son yılların en popüler konularıdır, her yıl 1-2 soru gelir.
🗺️
🗺️
🗺️
Not: Tablodaki sayılar ÖSYM'nin resmi verilerine dayalı analizlerden elde edilmiştir.
KONU | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Toplam |
---|---|---|---|---|---|---|
Doğa, İnsan ve Coğrafya | 1 | - | - | - | 1 | 2 |
Harita Bilgisi | 1 | 1 | - | - | - | 2 |
İklim Bilgisi | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 4 |
İç ve Dış Kuvvetler | - | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
Nüfus ve Yerleşme | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Bölge Kavramı | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Doğal Afetler | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
TOPLAM | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 25 |
Nüfus ve Yerleşme, Doğal Afetler ve Bölge Kavramı konularından son 5 yıldır istisnasız soru gelmektedir. Bu üç konuyu eksiksiz öğrenmek, 3 neti garantilemek demektir.
Soruların neredeyse tamamı harita üzerinden yorumlama gerektirir. Dünya dilsiz haritası üzerinde önemli dağları, platoları, çölleri, boğazları ve iklim bölgelerini bilmek hayat kurtarır.
Özellikle Nüfus ve İklim konularında verilen nüfus piramitlerini, sıcaklık-yağış grafiklerini doğru okumak ve yorumlamak, soruların anahtarıdır.
TYT Coğrafya, 'Nerede?' sorusundan çok 'Neden orada?' sorusunu sorar. Örneğin, bir yerde nüfusun seyrek olmasının nedenini (iklim, yer şekilleri vb.) bilmek, ezberden daha önemlidir.
TYT Coğrafya, temel harita okuryazarlığı ve neden-sonuç ilişkisi kurma becerisi ile rahatlıkla full'e yakın yapılabilecek bir derstir. Enerjinizi her yıl çıkan banko konulara ve bol bol harita-grafik analizine ayırın.