ÇokNet’in bu rehberinde "naparsam yapayım TYT Matematik netlerim artmıyor" diyenlere ipuçları paylaşacağız.
Her şeyden önce bu süreçteki ilk adım “teşhis olmadan tedavi olmaz” ilkesini uygulamaktır. Nitekim matematik netlerin artmaması bir "başarısızlık" değil, mevcut stratejilerin bir sonucudur. Sonuçları değiştirmek içinse stratejileri değiştirmelisiniz.
TYT Matematik Netleriniz Neden Artmıyor?
Herhangi bir problemi çözmenin ilk adımı, sorunun kaynağını doğru teşhis etmektir. Tıpkı bir doktorun, ateşi düşürmeden önce enfeksiyonun nedenini bulması gibi netlerin artmamasının ardındaki gerçek sebeplerin ortaya çıkarılması gerekir.
1) Temel Konu Eksikliklerinizi Gidermelisiniz
Matematiği bir ev inşaatına benzetirsek; temel kavramlar (sayılar, oran-orantı, üslü-köklü sayılar) en alttaki tuğlalardır. Örneğin, üslü sayılar konusu tam olarak anlaşılmadan köklü sayılarda veya denklem çözme becerisi kazanılmadan problemlerde kalıcı başarı elde etmek mümkün değildir. Çoğu öğrenci genellikle "bu konu kolay" diyerek temeli oturtmadan diğer konulara geçer. Ancak bu küçük boşluklar ilerleyen konularda devasa çatlaklara dönüşür.
2) TYT Matematik İlk 12 Konu Kuralını Uygulayın
TYT Matematiğin adeta anayasası olarak kabul edilen "ilk 12 konu" (temel kavramlar, sayı basamakları, bölünebilme, rasyonel sayılar, basit eşitsizlikler, mutlak değer, üslü-köklü sayılar, çarpanlara ayırma, oran-orantı vb.) bu yapının kalbini oluşturur.
TYT Matematik ilk 12 konu sizlere hem net getirecek hem de problemler ve geometrinin de temelini oluşturacaktır. Özellikle sınavın ilk sorularını oluşturan sayılar konusunda yeterince pratik yapmadıysanız sınav başında tökezleyebilir ve tüm sınav boyunca motivasyonunuz düşebilir. Bu yüzden TYT Matematik İlk 12 Konu Taktiğini uygulamalısınız.
İlk 12 konu taktiği rehberimize buradan göz atabilirsiniz.
3) Yanlış Çalışma Stratejileri: Çok Çalışmak mı, Akıllıca Çalışmak mı?
Başarının sırrı sadece "çok çalışmak" değil, "nasıl" çalışıldığını bilmektir. Saatlerce konu anlatım videosu izlemek veya başkasının notlarını okumak sizi meşgul hissettirse de bu pasif bir öğrenme biçimidir ve kalıcı bilgi sağlamaz.
Ayrıca sürekli olarak zaten iyi olunan konulardan soru çözmek netleri artırmaz. Sürekli en iyi olduğunuz sorular etrafında dolanırsanız "konfor alanı tuzağına” düşebilirsiniz. Nitekim gelişim, zorlanılan ve yapılamayan soruların üzerine gidildiğinde başlar.
4) Sınav Anı ve Psikolojik Engeller: Bildiğini Yapamama Sendromu
"Evde çözüyorum ama denemede yapamıyorum" cümlesi size tanıdık gelebilir. Nitekim sınav kaygısı odaklanma güçlüğü ve zihin bulanıklığına yol açarak dikkatsizlik, yanlış okuma ve işlem hatalarına yol açar. Sürenin hızla aktığını görmek ise zaman yönetimi paniğine yol açar. Bu panik hali, en basit sorularda bile hata yapılmasına veya bir soruya dakikalarca takılıp kalınmasına neden olabilir.
Öte yandan sürekli düşük netler almak bir süre sonra "ben zaten matematik yapamıyorum" inancını, yani bir tür öğrenilmiş çaresizliği pekiştirir. Bu inanç en sonunda kısır bir döngü yaratır: öğrenci yapamayacağına inandığı için yeterince çabalamaz; çabalanmadığı için de başarı gelmez.
Bu üç temel sorun alanı (temel eksiklikler, yanlış stratejiler ve psikolojik engeller) birbirinden bağımsız değildir. Aksine, birbirini tetikleyen bir zincir reaksiyonu oluştururlar. Temel bir konudaki eksiklik, o temele dayanan daha karmaşık yeni nesil soruların çözülememesine yol açar.
5) Günlük Rutinler: Net Artışını Garanti Eden Alışkanlıklar
TYT Matematiğin yaklaşık 10-12 sorusu, yani neredeyse üçte biri problemlerden gelmektedir. Problemler, pratik gerektiren ve çalışılmadığında hızla gerileyen bir konudur. Bu nedenle her gün istisnasız en az 20-30 problem sorusu çözmek bir alışkanlık haline getirilmelidir.
6) Hata Defteri: Hatalarınızı En İyi Öğretmeniniz Yapın
TYT Matematik netlerinizi artıracak şey, yüzlerce soru çözmek değil; çözülemeyen sorulardan çıkarılacak derslerdir. Nitekim yapılamayan soruların çözümü öğrenilmediği sürece, binlerce soru çözmenin bir anlamı da kalmayacaktır. Çünkü o çözemediğiniz tarzda soruyu daha sonra yine yanlış yapacaksınız. Bu yüzden her denemeden sonra hata defteri tutmalısınız.
Matematik hata defterini şu şekilde hazırlayabilirsiniz:
- Kes ve Yapıştır: Denemelerde veya soru bankalarında yapılamayan (yanlış veya boş) her soru kesilip bir deftere yapıştırılır.
- Çözümü Öğren: Sorunun doğru çözümü, video çözümlerden veya bir öğretmene sorularak öğrenilir.
- Çözümü Kendi Cümlelerinizle Yazın: Çözüm izlendikten sonra, defterde sorunun yanına çözüm adımları kendi anlaşılan şekilde yazılır.7) Deneme Sınavlarına Bakış Açınızı Değiştirin
Denemelere "kaç net yapacağım?" beklentisiyle değil, "bugün hangi hatalarımı keşfedeceğim?" zihniyetiyle girerseniz Matematik netlerinizin kısa sürede artmaya başladığını göreceksiniz. Nitekim her deneme, eksikleri gösteren bir gelişim fırsatıdır.
Muhtemel Neden | Çözüm Stratejisi | |
Bilgi Eksikliği | Konuyu hiç çalışmamış olmak, yüzeysel çalışmak, formülü unutmak. | İlgili konuyu baştan çalış. Konu anlatım videosu izle, notlar çıkar. En az 40-50 adet klasik/kazanım sorusu çöz. |
Dikkatsizlik / Yanlış Okuma | Odaklanma sorunu, sınav kaygısı, soruyu hızlı geçme telaşı, soru kökünü ("değildir", "en az") atlamak. | Soru köklerinin ve kritik ifadelerin altını çizme alışkanlığı edin. Denemelere başlamadan 2 dakika nefes egzersizi yap. Paragraf çözme rutinini artır. |
İşlem Hatası | Acelecilik, zihinden işlem yapmaya çalışmak, temel matematik (dört işlem, işaret hatası) zayıflığı. | Tüm işlemleri üşenmeden kağıda yazarak yap. Temel işlem becerisi için gerekirse en baştan pratik yap. Çözümü bitirdikten sonra 15 saniye ayırıp işlemleri kontrol et. |
Yorum Hatası / Soru Tipi Eksikliği | Sorunun ne istediğini yanlış anlamak, bilgiyi nasıl kullanacağını bilememek, o soru tipiyle daha önce karşılaşmamış olmak. | O soru tipinden bolca örnek çöz. Farklı kaynaklardan o konuyu tara. Çözümlü örnekleri incele. Soruyu parçalara ayırarak anlama pratiği yap. |
Süre Yetmeme | Bir soruya gereğinden fazla takılıp kalmak, yavaş okumak, işlem hızının yavaş olması. | Turlama tekniğini öğren ve uygula. Kronometre ile düzenli pratik yap. Paragraf ve problem çözme rutinleriyle okuma ve işlem hızını artır. |
8) Turlama Tekniğini Deneyin
Turlama tekniği, sınavda karşılaşılan bir soruyu çözemeyince veya 1-1.5 dakikadan fazla süreceği hissedildiğinde o soruyla inatlaşmak yerine yanına bir işaret koyup geçerek önce yapılabilen tüm soruları çözüp ardından işaretlenenlere geri dönme stratejisidir.
9) ÖSYM nin "Yeni Nesil" Sorularına Hakim Olun
ÖSYM son yıllarda ezbere dayalı olmayan, genellikle bir hikaye veya günlük hayat senaryosu içinde sunulan, okuduğunu anlama, verileri analiz etme, mantık yürütme ve problem çözme becerilerini ölçen sorular sormaktadır.
Bu yüzden soru köklerindeki "en az", "en çok", "tam sayı", "olabilir", "kesinlikle" gibi ifadelere özellikle dikkat edilmelisiniz.